Skugga


"Takes two to tango"

En äldre bild som jag tog förra året. Det var sent på eftermiddagen och ljuset föll in lågt och gav fina långa läckra skuggor. Försökte utnyttja alla linjer som fanns plats för att förstärka rörelsen i bilden. Stanna upp i din vardag och glöm inte se dig omkring..
//Joel


Caught in the shadow
"Att stå i någons skugga" kombineras med "breaking free". Bilden har inte en lika rebellisk känsla som jag hade velat förmedla, men ungefär så där hade jag tänkt //Vera



"Behind the shadows"

Med hjälp av ljuset vill jag skapa olika skuggdimensioner av blomman som gör bilden mer levande och möjligheter till nya "fantasier" av ett föremål // Emily


1 kommentarer:

Joel Foo sa...

Vera: fint med lite färg och en lite annorlunda tolkning utav temat. kanske självklart för vissa, men vad menar du med att stå i någons skugga. "breaking free" förstår jag.. Tror det skulle klargöra kopplingen till temat lite bättre, iaf för min förståelse. En siluette, är kanske en slags skugga.. eller kanske är en skugga på textilen framför dig? spelar ingen roll så länge man kan förstå eller tolka bilden som du hade sett den. Om du fick göra bilden mera rebellisk, vad skulle du vilja ändra? För mig är bilden lite spännande då du lämnar lite till fantasin.. enda jag skulle ändra med bilden som den är nu är nog kompositionen. motivet faller lite för mkt till vänster och hamnar i kant och för nära in på ramen. iaf för min sak.

Emily: Fint skuggspel. Intressant bildidé. Upprepande av form. Känns dock som att en del utav bilden är beskuren. hade gärna sett mer utav blomman, känns lite snabbt beskuren och bryter av lite av harmonin. Föreställ dig skillnaden mellan att beskära den som du gjort, eller beskära en blomma på mitten, lodrätt, diagonalt eller vertikalt. Skuggspelet är kul och fint hur du fångat en delad skugga. Hade varit ännu mer spännande och intressant om du skapat nån geometrisk form. Detsamma gäller kompositionen tycker jag. Att skapa geometriska former med tre punkter i harmoni kan lätt skapa fin harmoni och bra blickfång.. kanske haft blomman längre från kameran så att den hade varit mindre än skuggorna.. föreställ dig det och lek med tanken. inget som nödvändigtvis behöver vara bättre, men en tanke som kanske väcker lite nya visioner. Intressant bild och bildidé, men kanske en annan kompositon hade förstärkt den.

//Jolle

Skicka en kommentar

 

Think of a theme Design by Insight © 2009